Äitiysneuvolassa vastaanotetun ennakkotunnustamisen ilmoittaminen
Uusi vanhemmuuslaki tuli voimaan 1.1.2023. Sen seurauksena uudistuu se, miten avioliiton ulkopuolella syntyvän lapsen toisen vanhemman vanhemmuus vahvistetaan.
Vanhemmuus voidaan tunnustaa jatkossakin jo ennen lapsen syntymää äitiysneuvolassa eivätkä tunnustamisen vastaanottamisen edellytykset muutu. Lapsen isän tai toisen äidin vanhemmuus on siten edelleen tunnustettava ja vahvistettava erikseen, jos synnyttävä äiti ei ole lapsen syntymähetkellä avioliitossa miehen kanssa.
Tunnustamista koskeva asiakirja laaditaan kuitenkin uudessa VanhemmuusWeb-sovelluksessa ja toimitetaan äitiysneuvolasta suoraan Digi- ja väestötietovirastoon odottamaan lapsen syntymää.
Mikä on VanhemmuusWeb?
VanhemmuusWeb on Digi- ja väestötietoviraston sovellus, joka toimii verkkoselaimella. Sen käyttäjiä ovat äitiysneuvoloiden terveydenhoitajat ja kätilöt.
Sovelluksen avulla tunnustamisen vastaanottaja voi helposti
- laatia ennakkotunnustamista koskevan asiakirjan
- lähettää tätä asiakirjaa koskevan sähköisen ilmoituksen meille.
Tiedot synnyttävästä äidistä ja vanhemmuuden tunnustajasta tulevat asiakirjaan suoraan väestötietojärjestelmästä henkilötunnusten avulla. Sovellus myös huomauttaa mahdollisista puutteellisista tai virheellisistä tiedoista ja auttaa sovelluksen käyttäjää esimerkiksi tarjoamalla oikeita vastausvaihtoehtoja. Sovellusta käyttämällä asiakirjassa olevien virheiden määrä vähenee, minkä seurauksena voimme vahvistaa tunnustetun vanhemmuuden nopeasti lapsen syntymän jälkeen.
Sovellusta voi käyttää 1.1.2023 lähtien.
Toimikaa näin
Ennen sovelluksen käyttöönottoa jokaisen hyvinvointialueen pitää nimetä sovellukselle vastuukäyttäjä.
Vastuukäyttäjän tehtävänä on ylläpitää organisaationsa muiden VanhemmuusWeb-sovelluksen käyttäjien käyttöoikeuksia eli hän
- myöntää käyttöoikeudet uusille työntekijöille
- poistaa entisten työntekijöiden käyttöoikeudet.
Suosittelemme, että jokaisella hyvinvointialueella on useita vastuukäyttäjiä. Kukin hyvinvointialue valitsee vastuukäyttäjänsä itse.
Voitte hakea vastuukäyttäjän oikeuksia Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnissa. Kun olemme myöntäneet vastuukäyttäjälle käyttöoikeudet, hän voi alkaa myöntää niitä organisaationsa muille sovelluksen käyttäjille.
Ohjeet vastuukäyttäjän ilmoittamiseksi löydät tämän sivun alaosasta Ohjetiedostot-otsikon alta.
Asiaan liittyvät ohjeet
Uudistuksesta ja VanhemmuusWeb-sovelluksesta voi tarvittaessa kysyä lisätietoja sähköpostitse [email protected] tai puhelimitse. Puhelinnumeromme on 0295 537 314. Palvelemme puhelimitse arkisin klo 9–15.
Ohjeet palveluun kirjautumiseen
Ohjevideot
Saat halutessasi suomenkieliset tai ruotsinkieliset tekstitykset käyttöön videoiden alareunan valikosta.
Isyyden tunnustamisen vastaanottaminen neuvolassa VanhemmuusWebillä.
Mikäli video ei näy, voit katsoa sen osoitteessa: https://dreambroker.com/channel/g08rh0id/x3ha2dn1
Äitiyden tunnustamisen vastaanottaminen neuvolassa VanhemmuusWebillä
Mikäli video ei näy, voit katsoa sen osoitteessa: https://dreambroker.com/channel/g08rh0id/l40ygtln?quality=1080p
Ohjetiedostot
VanhemmuusWeb: ohje vastuukäyttäjän ilmoittamiseksi
VanhemmuusWeb: varmennekortilla kirjautuminen
Ohje VTJ-ylläpidon vastuukäyttäjälle
Ohje toimitetaan vastuukäyttäjälle käyttöoikeuksien luonnin yhteydessä ja myöhemmin ohje on saatavissa lähettämällä pyyntö asiakastukeen [email protected]
Ohje on tarkoitettu VanhemmuusWeb-ylläpitokäyttöliittymän käyttäjähallinnan vastuukäyttäjälle. VTJ-ylläpidon käyttäjähallinta hoidetaan VTJkyselyn hallintapalveluissa. Vastuukäyttäjällä on oikeudet VTJkyselyn hallintapalveluihin, jossa vastuukäyttäjä voi selata ja muokata oman organisaationsa käyttäjätietoja, tehdä uusia käyttäjäehdotuksia ja käyttäjien roolien muutosehdotuksia, päivittää käyttäjätietoja ja päättää käyttöoikeuksia.
VanhemmuusWeb-sovelluksen usein kysytyt kysymykset
Vastuukäyttäjät
Tarkista, että olet valinnut Roolit organisaatiossa -välilehdellä organisaatioksi neuvolan, jossa käyttäjä työskentelee. Organisaatioksi ei tule valita hyvinvointialuetta tai kuntaa.
Sinun täytyy vielä hyväksyä käyttäjän rooli erikseen. Jos olet Perustiedot-välilehdellä, siirry Roolit organisaatiolta -välilehdelle, jossa hyväksyt roolit. Palaa tämän jälkeen Perustiedot-välilehdelle, jossa vielä hyväksyt käyttäjän.
Ilmoita käyttäjän nimi ja sähköpostiosoite meille sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Tallennamme käyttäjälle tämän sähköpostiosoitteen.
Tarkista ensin, että seuraavat tiedot ovat oikein:
- käyttäjän henkilötunnus on oikein
- käyttäjän nimi on kirjoitettu oikein
- Kirjoita käyttäjän virallinen nimi (ei esimerkiksi kutsumanimeä)
- käyttäjän etu- ja sukunimi ovat oikeissa kentissä
- käyttäjän sähköpostiosoite vastaa tämän nimeä
Jos ongelma ei ratkea, vaikka edellä olevat tiedot ovat oikein, kysy lisätietoja osoitteesta [email protected]. Ilmoita viestissäsi käyttäjän nimi ja kuvaus ongelmasta.
Käyttäjät (terveydenhoitajat tai kätilöt)
Tarkista ensin sähköpostin roskapostikansio. Jos salasanaviestiä ei löydy sieltäkään, voit pyytää salasanan nollausta palvelun asiakastuesta puhelimitse numerosta 020 343 433 (avoinna 24 h).
Voit poistaa varmennekorttikirjautumisen käytöstä soittamalla asiakastukeen, jos jostain syystä et pysty käyttämään varmennekorttiasi. Tämän jälkeen voit kirjautua VanhemmuusWebiin käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Löydät tarkemmat ohjeet tältä sivulta kohdasta Ohjetiedostot/VanhemmuusWeb: varmennekortilla kirjautuminen.
Saat käyttäjätunnukset sovellukseen oman organisaatiosi vastuukäyttäjältä.
VanhemmuusWebiin liittyvät tiedotteet
Tiedote 16.2.2023 koskien siirtymisestä kaksivaiheiseen kirjautumiseen